Black Friday, het moment om te shoppen!

Je kan er elk jaar opnieuw tijdens de laatste weken van november niet omheen. Ook dit jaar zal je weer overspoeld worden door winkels die meedoen aan de zogenaamde ‘Black Friday’. Maar wat houdt dat nu net in? En van waar komt het?

Amerikanen

Zoals vele andere trends komt ook deze overgewaaid vanuit de Verenigde Staten van Amerika. Daar vieren ze op de vierde donderdag van november Thanksgiving. Dit wordt jaarlijks vervolgt door Black Friday op de vrijdag daarna. Op die dag zal je in veel winkels uitzonderlijke kortingen zien. Dat leidt vanzelfsprekend tot super lange wachtrijen, mede doordat in de VS de mensen allemaal een dag vakantie krijgen. Vaak blijft het niet alleen bij die ene ‘Black Friday’, maar wordt deze verlengd naar een ‘Black Week’. Je zal zien dat tegen het einde van de week de winkels hun voorraad zo goed als leeg is. Alhoewel in Nederland en België hier ook veel rond te doen is, is het nog niet zo buitengewoon als in de ‘States’.

Economische gevolgen

Zoals eerder gezegd zal je op het einde van de week toch wel beperkte of lege voorraden treffen. Toch proberen de winkels zich hierop voor te bereiden door bijvoorbeeld vooraf meer aan te kopen bij de leveranciers. In de Verenigde Staten zal je veel grotere kortingen vinden dan in de Lage landen, wat niet weg neemt dat je nog steeds goede deals kan sluiten hier. Vaak vind je toch nog kortingen van rond de 20%. Op grotere bedragen kan dit een groot verschil zijn. Ook online winkels doen mee aan deze ‘Black Week’. Een jaarlijks fenomeen is dat de leveringstijden oplopen tot enkele dagen extra vergeleken met normale periodes.

Slome marketingtruc?

Je zou je kunnen afvragen of dit niet nogmaals een marketingtruc is van ondernemingen om meer te kunnen verkopen. En ergens zou je kunnen stellen dat dit effectief het geval is. Zoals zoveel andere trends en hypes laten we ons inspireren door de Amerikanen. Vaak laten winkels ook hun prijzen stijgen gedurende enkele maanden voor ‘Black Friday’, waardoor ze eigenlijk niet veel winst mislopen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *