Slaap je mooi: verrassende voordelen van een goede nachtrust

Geplaatst op

Slaap je mooi: verrassende voordelen van een goede nachtrust

Slapen is goed voor je gezondheid, dat weten we allemaal. Maar wist jij ook dat je er mooier van wordt? Hoeveel slaap heb je nodig? En wat kun je voor acties ondernemen om een zo goed mogelijke nachtrust te krijgen? In dit artikel lees je, naast de vele gezondheidsvoordelen, ook waarom je er mooier van wordt.

Waarom is slapen goed voor je gezondheid?

  • Slaap vermindert stress. Na een goede nachtrust voel jij je minder gestrest;
  • Je voelt je fitter, vrolijker en gaat creatiever met uitdagingen om;
  • Voldoende slaap vermindert de kans op depressies;
  • Vroegtijdige houdveroudering van de huid wordt tegengegaan;
  • Te weinig slaap kan leiden tot een te hoog cholesterolgehalte;
  • Het zorgt voor een verlaging van de bloeddruk wanneer deze te hoog is.

Voldoende nachtrust is goed voor de huid

Tijdens het slapen herstelt jouw lichaam zichzelf, evenals de huid. Voordelen van een goede nachtrust met betrekking tot de huid, zijn onder meer:

  • het voorkomt rimpels;
  • doffe huid wordt weer stralend;
  • ook je ogen worden stralender en minder rood;
  • de huid neemt verzorgingsproducten beter op;
  • haar wordt er voller en gezonder van.

Hoeveel moet je slapen per nacht?

De term ‘schoonheidsslaapje’ bestaat niet voor niets. Je kunt inderdaad stralender en jonger uitzien als je voldoende slaapt. Maar wat is dan voldoende slaap? Dit verschilt per persoon. Gemiddeld genomen is het goed om zo’n 7 tot 9 uur per nacht te slapen. 

Hoe bevorder je een goede nachtrust?

Het lijkt zo makkelijk, gewoon meer slapen en dan wordt je mooier. Maar soms gaat dat niet vanzelf. Wij geven je graag een aantal tips om je nachtrust te verbeteren, zodat ook jij aan jouw schoonheidsslaapje toekomt!

  1. Zorg allereerst voor een donkere slaapkamer. Wat erg goed werk om de slaapkamer donkerder te maken, is verduisterende raamdecoratie. Verduisterende rolgordijnen op maat zijn het meest gekozen voor de slaapkamer. Hierdoor ontstaan er geen lichtkieren naast het rolgordijn. Ook kun je gaan voor de populaire verduisterende gordijnen, zodat er geen licht naar binnendringt.
  1. Regel de juiste temperatuur in jouw slaapkamer, want ook de temperatuur heeft namelijk invloed op nachtrust. De beste slaaptemperatuur is rond de 18 graden. Kies voor isolerende plisségordijnen. Dankzij de isolerende stof heb jij minder last van de geluiden van buiten en van de kou/warmte. Andere tips voor de juiste temperatuur:
  • Zet het raam open voor ventilatie
  • Kies isolerende raamdecoratie
  • Plaats zomers eventueel een ventilator als het te warm is
  • ‘s Winters kan een warme sprei op bed
  • Laat raambekleding in zomer ook dicht, zodat het niet te warm wordt
  1. Ook een duidelijk ritme belangrijk voor een goede nachtrust. Ga iedere dag rond hetzelfde tijdstip naar bed en maak nachten van zo’n 8 uur slaap. Ook kun je het best de tv, tablet en telefoon vermijden voordat je naar bed gaat.
  1. Zorg overdag voor voldoende beweging. Denk aan ten minste 30 minuten matig-intensief bewegen (fietsen en wandelen). Ook is het van belang dat je niet te lang stil zit. Loop eens een rondje op je werk of in de pauze!